KALAU GAGASAN 1MALAYSIA SELARI DENGAN PRINSIP ISLAM, LESEN JUDI BOLA APA CERITA?

Kita sebenarnya amat gembira dengan pengiktirafan luar dan antarabangsa yang melahirkan kekaguman mereka melihatkan negara kita ini sebagai sebuah negara Islam yang baik dan maju.
Sebagai anak Malaysia sejati, apabila pujian yang sebegitu rupa diterima sudah pasti perasaan bertambah yakin dan hormat kepada kepimpinan negara menjadi semakin kuat dihati.

Sebagaimana yang diulaskan oleh seorang Intelektual Islam terkemuka Prof Dr Ali Al’Amin Mazrui menyatakan konsep gagasan 1 Malaysia ‘Rakyat didahulukan, percapaian di utamakan’ ini katanya amat menepati dan selari dengan prinsip Islam terutamanya yang berkaitan dengan tolenrasi dan keadilan sosial.

Membaca dan menilai pandangan Dr Ali terhadap gagasan ini secara intelektual sebagai pakar pemikiran Islam unggul amatlah dikagumi. Dengan ulasannya yang berlandaskan hukum serta apa yang dikehendaki oleh Islam cukup menepati didalam menggalakkan kita sebagai rakyat Malaysia yang perlu saling hormat-menghormati diantara satu sama lain serta saling bertukar pandangan dan mengenali sesama kita.

Peluang untuk hadir bersama bagi mengikuti ceramah dan syarahan perdana yang disampaikan Dr Ali di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) bertajuk ‘Abad Islam: Mitos atau Realiti’ cukup mengkagumkan para yang hadir.

Namun begitu, didalam memenuhi dan menambah baikkan lagi akan konsep 1 Malaysia ini yang dikatakan selari dengan prinsip Islam, kerajaan seharusnya berterusan untuk memenuhi segala agenda keperluan dan kebajikan rakyat agar tidak menampakkan jurang yang besar diantara satu sama lain. Disamping itu juga segala keluhan rakyat hendaklah di ambil tahu oleh kerajaan yang bertanggungjawab.

Sebenarnya buatlah apa sahaja kebaikan dan perkara mulia selagi tidak menyalahi hukum hakam yang digariskan agama ianya tetap dikatakan selari dan secocok dengan prinsip Islam yang ada, cumanya slogan sahaja yang bertukar pada asasnya pengisian dan pemahamannya adalah hampir sama!

Ingatkah lagi kita terhadap slogan Bersih, cekap dan amanah? Kepimpinan melalui tauladan? Penerapan nilai-nilai Islam? Islam hadhari negara bestari dan kini slogan 1Malaysia pula mengambil tempatnya? Ironinya, semua slogan ini membawa maksud yang satu iaitu kearah menjadikan Malaysia sebagai negara makmur, aman, damai selaras dengan kehendak Islam untuk perpaduan dan kesejahteraan rakyat.

Oleh yang demikian, kerajaan juga perlu mendengar setiap pandangan rakyat untuk diambil kira didalam pemerintahannya. Sebagai contohnya, untuk menepati lagi dengan prinsip Islam sebagaimana yang di ulaskan oleh Dr Ali itu, seharusnya kerajaan bertindak tegas terhadap kelulusan lesen perjudian untuk bolasepak Piala Dunia yang baru diluluskan minggu lalu dan bukannya semudah itu untuk meluluskan lesen perjudian terbaru di negara kita!

Buktikan sekiranya benar prinsip dan kehendak Islam yang di cari, buktikannya pada kali ini tanpa melengah-lengahkannya dengan memberi beribu alasan yang bodoh dan dangkal untuk menghalalkan perjudian tersebut!

Sumber: http://ingeniur.blogspot.com/

 
Load Counter