Brahim Katak: Dah Tua, Tak Guna Pula!!

Saya nak tergelak apabila mengikuti polemik mutakhir antara Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Ahli Parlimen Pasir Mas, Ibrahim Ali @ Brahim Katak (BK). Ia bermula dengan desakan Menteri Besar itu supaya BK melepaskan jawatan ekoran tindak tanduknya yang semakin bertentangan dengan PAS - parti yang mengangkatnya menjadi Ahli Parlimen dalam PRU 12. Ini bukan pertama kali BK diminta oleh Tok Guru mahu pun pihak-pihak lain untuk meletak jawatan. Tapi seperti katak puru di bawah tempurung, BK hanya tersengih setiap kali dicabar kerana dalam hatinya dia sedar jika pilihanraya diadakan dan dia bertanding dengan memakai baju bebas atau BN, dia bukan saja pasti tewas, malah mungkin hilang wang pertaruhan. Sebagai MB yang memegang kepada kewajaran prinsip, cabaran Tok Guru itu memang patut dibuat. Yang menjadi tak wajar ialah pihak yang dicabar cuma seekor katak yang menyerupai manusia. Malangnya mana ada katak di dalam sejarah planet bumi yang memahami bahasa manusia, kecuali cerita dongeng Barat tentang putera Raja yangb disumpah menjadi katak?

Yang lebih memilukan mengenai BK ini ialah apabila cabaran Tok Guru dijawabnya dengan meminta Nik Aziz meletak jawatan kerana kononnya gagal melaksanakan tugas sebagai MB dan juga atas alasan beliau sudah tua dan wajar memberi laluan kepada pemimpin yang lebih muda. Saya tidak faham mengapa Tok Guru dikatakan gagal melaksanakan tugas sebagai MB. Kalau gagal, mengapa beliau masih diberi kepercayaan untuk menjawat jawatan MB sejak 19 tahun yang lalu?

Mengenai faktor usia, ia juga agak melucukan apabila yang mengucapkannya ialah BK. Jika yang mengucapkannya KJ, tidak heranlah, sebab dia masih berusia awal 30an. BK bukan orang muda lagi. Usianya yang telah mencecahi 60 tahun itu boleh digelar sebagai warga emas yang bila-bila masa sahaja boleh dipanggil Illahi mengadapNya. Oleh itu apabila BK menyatakan Tok Guru sudah tua, dia seperti meludah ke langit, akhirnya terkena batang hidung tuanya sendiri!!

Tok Guru dalam jawapan kepada BK mengenai isu tua ini berkata faktor usia yang tua bukan menjadi penghalang seseorang daripada menjadi pemimpin politik. "Tua apa salahnya, kalau muda pun hanya sampah apa guna?" katanya.

Benar kata Tok Guru, tua apa salahnya, kerana muda juga bukan satu kelebihan. Yang salahnya ialah apabila menjadi orang sepert BK yang sudahlah tua, tapi masih berlagak seperti sampah tegar yang enggan berundur, walau sudah cuba diusir berpuluh kali!


~ pendikar gunung kriang

Sumber: http://pendikargunung.blogspot.com/

 
Load Counter