Ada Staf Kerajaan Tak Dibenarkan Keluar Mengundi

Terdapat segelintir majikan termasuk jabatan kerajaan yang tidak membenarkan pekerja mereka membuang undi pada pilihan raya Dewan Undangan (DUN)Negeri Manek Urai 14 Julai ini, demikian kata Pengarah Pilihan Raya Pas Kelantan, Abdul Fatah Harun.

Menurutnya,jika perkara tersebut berlaku, beliau menjangkakan peratus keluar pengundi akan turun mendadak kerana jumlah pengundi Manek Urai yang berada di luar kawasan melebihi 1000 orang.

“Oleh itu saya menyeru kepada badan berkanun dan jabatan kerajaan melepaskan (pekerja)untuk membuang undi, ia merupakan akta kesalahan pilihan raya seksyen 25 kerana tidak membenarkan pekerja keluar mengundi,” katanya ketika mengadakan sidang media di Markas Induk Pas, di sini , hari ini.

Abdul Fatah berkata, beliau mempunyai bukti bahawa terdapat majikan telah memberi amaran kepada pekerjanya supaya tidak meninggalkan tugasan pada hari tersebut serta menggalakkan agar tidak membuang undi.

Oleh yang demikian katanya,adalah perlu Suruhanjaya Pilihan Raya(SPR) memainkan peranan dengan mengeluarkan kenyataan bagi menyekat tindakan majikan yang melakukan tindakan yang tidak bertanggungjawab tersebut.

“Saya percaya ada antara majikan yang tidak sedar ada akta yang mana majikan yang menghalang pekerjanya untuk membuang undi boleh didenda, itu adalah penting untuk diterangkan (oleh SPR).

“(Bagaimanapun) bagi pihak Pas, kita telah berusaha supaya pengundi di luar kawasan turun mengundi, untuk tujuan itu Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat telah membuat perjumpaan di Kuala Lumpur supaya mereka menggunakan kuasa yang ada untuk mengundi,” katanya.

Dalam pada itu mengulas mengenai proses penamaan calon hari ini, Abdul Fatah menjangkakan tidak kurang 10,000 penyokong dah ahli Pas yang akan berhimpun di sekolah Menegah Yahya Petra 1 untuk memberi sokongan kepada calonnya, Mohd Fauzi Abdullah.

Beliau turut menasihatkan kepada penyokong Pas agar mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa sesuai dengan konsep ketimuran yang ada pada rakyat Kelantan khususnya penduduk Manek Urai.

Menjawab persoalan mengenai poster Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang masih belum kelihatan di kawasan Manek Urai, Abdul Fatah menjelaskan pihaknya telah menaikkan poster tersebut di kawasan pendalaman yang lebih dekat kepada pengundi.

“Ini tiada kaitan dengan soal perpecahan,buktinya Presiden dan Mursyidul Am akan turun mengiringi calon esok (hari ini) soal gambar adalah kecil, kita naikkan poster tersebut berperingkat dan tumpuan buat masa ini kepada kawasan pendalaman, itu adalah strategi Pas, mungkin selepas ini kita akan menumpukan di kawasan awam,” katanya.

Sumber: http://greenboc.blogspot.com/

 
Load Counter